Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025

Η 8η Πανελλήνια συνάντηση του ΚΑΙΡΟΥ (φωτογραφίες - Βίντεο)

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η 8η Πανελλήνια Συνάντηση Θεολόγων στην Αθήνα, στην Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλίνων, το τριήμερο 5, 6 και 7 Σεπτεμβρίου 2025.

 Κεντρικός ομιλητής ήταν ο κ. Αθανάσιος Ν. Παπαθανασίου, Αναπλ. καθηγητής της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών - Διευθυντής του περιοδικού Σύναξη, με θέμα: Στρίβειν δια του αρραβώνος; Η Ιεραποστολή, τα Θρησκευτικά και το σύστημα”. Στην εισήγησή του επισήμανε τη σημασία της Ιεραποστολής, που είναι και τρόπος ύπαρξης της Εκκλησίας μέσα στην ιστορία. Είναι η κίνηση για συνάντηση του Ευαγγελίου με τον άλλον, μαρτυρία η οποία συνιστά διάσχιση συνόρων (συνόρων υπό οιαδήποτε έννοια). Πραγματώνεται τόσο με την ρηματική μαρτυρία, όσο και με τη διάχυση της αγάπης του Τριαδικού Θεού, σε ρήξη με τις δυνάμεις της κοινωνικής αδικίας και του αποκλεισμού. Μαθητεύει δε στον εργαζόμενο Θεό, έτοιμη να φωτίσει τα χνάρια του και πέρα από τα κανονικά όρια της Εκκλησίας. Για το μάθημα των Θρησκευτικών τόνισε ότι καλείται όχι να στρατολογεί, αλλά να παρουσιάζει την ιεραποστολική ψυχή της χριστιανικής πίστης, πάνω σε μια βάση πανανθρώπινη: στο ότι η δυνατότητα για προσωπική απόφαση και μεταστροφή είναι η καίρια δυνατότητα που κάνει άνθρωπο τον άνθρωπο και όχι δέσμιο της τυχαιότητας. Ακολούθησε διάλογος με το κοινό, περιλάμβανε ερωτήσεις και τοποθετήσεις. 

 Η πρώτη μέρα έκλεισε με την πραγματοποίηση Στρογγυλής Τράπεζας με συντονιστή τον Πρόεδρο του ΚΑΙΡΟΥ, Καθηγητή κ. Παναγιωτόπουλο Πέτρο, στην οποία πήραν μέρος:

Ο Μητροπολίτης Σιγκαπούρης & Νοτίου Ασίας κ. Κωνσταντίνος Τσίλης, με θέμα: “Είναι απαραίτητη η εξωτερική Ιεραποστολή στις μέρες μας; Διαχρονική αναγκαιότητα ή παλαιομοδίτικη συνήθεια;”. Ο Σεβασμιώτατος παρουσίασε το πολυσχιδές έργο της Ιεραποστολής στην Άπω Ανατολή μη παραλείποντας να επισημάνει την προσπάθεια σεβασμού της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας αυτών των λαών που επιδεικνύουν οι συνεργάτες του. 

Η Δρ. Εύη Βουλγαράκη, Μέλος ΕΔΙΠ του ΕΚΠΑ, με την εισήγηση: Ανοιχτή κοινωνία και Θρησκευτικό μάθημα. Μια κοινωνική και ιεραποστολική ανάγνωση”, ανέλυσε την αξία και τη δύναμη της ιεραποστολής στην κοινωνία.

Ο Δρ. Νίκος Τσιρέβελος, Μέλος ΕΔΙΠ του ΑΠΘ, με το θέμα: "Διαπολιτισμική χριστιανική μαρτυρία και παράγοντες επικοινωνίας στη θρησκευτική εκπαίδευση", ο οποίος με πλούσιο υλικό και παραδείγματα ανέλυσε τη σημασία της συμπερίληψης του θέματος της Ιεραποστολής στο μάθημα των Θρησκευτικών. Ακολούθησε διάλογος.

 Τη δεύτερη μέρα, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης των μελών του ΚΑΙΡΟΥ συζητήθηκαν οργανωτικά και λειτουργικά ζητήματα του Συνδέσμου.

Ακολούθησε η δεύτερη Στρογγυλή Τράπεζα με συντονίστρια την κα Αναστασία Γκίτση. Σε αυτή μίλησαν:

Ο πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Πορφύριος Φραγκάκος, Εκπρόσωπος της Ι. Μονής Σινά, Ιεροκήρυκας της Ι. Μητροπόλεως Κηφισίας, Αμαρουσίου, Ωρωπού και Μαραθώνος με θέμα: “Μονή Σινά: Διαχρονική σύνθεση στην πράξη”, παρουσιάζοντας τη σημαντική παρουσία της Ι. Μονής Σινά ανά τους αιώνες και την προσφορά της στην παιδεία και τα παιδευτικά γράμματα.

Ο Δρ. Δημήτριος Κ. Χοϊλούς, μεταδιδακτορικός ερευνητής ΑΠΘ - Διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Ιεράπετρας, ο οποίος ανέλυσε ενδελεχώς το θέμα: “Η Ορθόδοξη Ιεραποστολή στο Αναλυτικό Πρόγραμμα: Έμπνευση ή πρόκληση;” τονίζοντας μεταξύ άλλων τον σεβασμό που οφείλεται στο πρόσωπο των μαθητών κατά τη διδασκαλία του σχετικού με την Ορθόδοξη Ιεραποστολή μαθήματος των Θρησκευτικών.   

Η Δρ. Ελένη Κασσελούρη - Χατζηβασιλειάδη, Ε.Κ.Δ.Δ.Α. Διδάσκουσα ΔΙ.ΠΑ.Ε., που έδωσε μια άλλη διάσταση στον όρο με το θέμα  “Έμφυλες ταυτότητες και Ορθόδοξη Θεολογία”  επισημαίνοντας την αναγκαιότητα να αποτελέσει το σχολείο ένα ασφαλές πλαίσιο για τον νέο άνθρωπο και τον έφηβο.

 Ακολούθησαν τα πρώτα τέσσερα εργαστήρια στα οποία οι επιμορφωτές έδωσαν πλήθος εναλλακτικών τρόπων και εργαλείων διδασκαλίας στο θέμα της Ιεραποστολής, ώστε οι συνάδελφοι φεύγοντας να πάρουν μαζί τους πλούσιο υλικό και καλές πρακτικές στην τάξη.

 Η τελευταία μέρα ξεκίνησε με ένα μικρό κύκλο διαλόγου με καλεσμένους τον κ. Αθανάσιο  Ν. Παπαθανασίου, την κ. Ελένη Κασσελούρη, τον κ. Νικο Τσιρέβελο και τον κ. Δημήτρη Χοϊλού, οι  οποίοι με την καθοδήγηση του κ. Άγγελου Βαλλιανάτου, διαπραγματεύτηκαν μια σειρά από ερωτήματα που ανέκυψαν από τις εισηγήσεις και το διάλογο των δύο πρώτων ημερών του συνεδρίου. Κατόπιν, ακολούθησαν άλλα τρία εργαστήρια διαλόγου, στα οποία οι συνάδελφοι ήρθαν σε επαφή με αρκετές περιπτώσεις και εναλλακτικούς τρόπους δομημένου διαλόγου, τα οποία μπορούν να γίνουν πράξη στη σχολική τάξη.

 Οι εργασίες της 8η Πανελλήνιας Συνάντησης έκλεισαν με τα συμπεράσματα.

 Ο Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ» για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης ευχαριστεί θερμά την Ελληνογαλλική Σχολή Ουρσουλινών για τη φιλοξενία. Ευχαριστεί επίσης, όλους τους συντελεστές και ομιλητές, τους χορηγούς αλλά και όσους με κάθε τρόπο βοήθησαν στη διεκπεραίωση όλων των εργασιών της συνάντησης. Τέλος, εγκάρδιες ευχαριστίες πρέπουν και σε όσους συμμετείχαν στις εργασίες, τις συζητήσεις και τα παιδαγωγικά εργαστήρια. Η συμμετοχή συναδέλφων, πράγματι, ήταν ενθαρρυντική στην προσπάθειά του Συνδέσμου μας, να συνεχίσει το έργο του, σε μια περίοδο που το μάθημα των Θρησκευτικών βρίσκεται σε συνεχή περιδίνηση και απαξίωση.

 Για όσους και όσες, δεν μπόρεσαν να παρευρεθούν στην 8η Πανελλήνια Συνάντηση Θεολόγων, παρακάτω θα έχουν την ευκαιρία να διαβάσουν τον χαιρετισμό του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, να πλοηγηθούν σε πλούσιο φωτογραφικό υλικό και να δουν τα βίντεο της κάθε συνεδρίας.  

                       
   Τοῖς Ἐλλογιμωτάτοις, Καθηγητῇ κυρίῳ Πέτρῳ Παναγιωτοπούλῳ, Προέδρῳ, καί Δρι κυρίῳ Αθανασίῳ Καλαμάτᾳ Γενικῷ Γραμματεῖ τοῦ Πανελληνίου Θεολογικοῦ Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ», τέκνοις τῆς ἡμῶν Μετριότητος ἐν Κυρίῳ αγαπητοῖς, χάριν καί εἰρήνην παρά Θεοῦ

Χαιρετίζομεν τήν διοργάνωσιν, ὑπό τοῦ Πανελληνίου Θεολογικοῦ Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ», τῆς 8ης Πανελληνίου Συναντήσεως Θεολόγων μέ θέμα «Ἱεραποστολή τῆς Ἐκκλησίας καί ἀποστολή τοῦ Σχολείου σέ διάλογο. Μαρτυρία χτές καί σήμερα». Ἐπαινοῦμεν δέ καί τήν συνεπῆ καί σταθεράν μέριμναν τοῦ καθ’ ὑμᾶς Θεολογικοῦ Συνδέσμου διά τήν ἀναβάθμισιν τῆς θρησκευτικῆς ἐκπαιδεύσεως, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ πολύπλοκον καί λίαν ἀπαιτητικόν ἐγχείρημα.

Ἡ Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας (Κρήτη 2016) ἐχαρακτήρισε «Τό ἀποστολικόν ἔργον» καί «Τήν ἐξαγγελίαν τοῦ Εὐαγγελίου», τήν «μεταφοράν», δηλονότι, «τοῦ μηνύματος τοῦ Εὐαγγελίου, συμφώνως πρός τήν τελευταίαν ἐντολήν τοῦ Χριστοῦ «Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱού καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, διδάσκοντες αὐτούς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν» (Ματθ. κη', 19), ὡς «διαχρονικήν ἀποστολήν τῆς Ἐκκλησίας», ἡ ὁποία ὀφείλει νά ἐπιτελῆται «ὄχι ἐπιθετικῶς ἢ διά διαφόρων μορφῶν προσηλυτισμοῦ, ἀλλά ἐν ἀγάπῃ, ταπεινοφροσύνῃ καί σεβασμῷ πρός τήν ταυτότητα ἑκάστου ἀνθρώπου καί τήν πολιτιστικήν ἰδιαιτερότητα ἑκάστου λαοῦ» (Η ἀποστολή τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας εἰς τόν σύγχρονον κόσμον, Προοίμιον).

Ὡς γνωστόν, προβάλλεται σήμερον ποικιλοτρόπως ἡ ἄποψις ὅτι ὁ διαθρησκειακός διάλογος ἀποτελεῖ «τήν σύγχρονον μορφήν ἱεραποστολής», συμφώνως πρός τήν ἀναγκαίαν λειτουργίαν τῶν θρησκειῶν ὡς παραγόντων εἰρήνης καί τήν ἀρχήν τοῦ σεβασμοῦ τῆς ποικιλίας τῶν θρησκειῶν καί τῆς θρησκευτικῆς ἐλευθερίας. Τοιαῦται τοποθετήσεις διατυποῦνται καί ἐν τῷ πλαισίῳ τοῦ μαθήματος τῶν Θρησκευτικῶν, ἰδίως ἐν τή συναφείᾳ τῆς «θρησκειολογικῆς» κατανοήσεως τῆς ἀποστολῆς του.

Εἶναι γεγονός ὅτι ὁ εἰλικρινής διάλογος τῶν θρησκειῶν δύναται νά λειτουργήσῃ ὡς χῶρος χριστιανικῆς μαρτυρίας. Ἐν τῇ εννοίᾳ ταύτῃ, ἡ ὁλική ἀπόρριψις τοῦ διαλόγου αὐτοῦ, ἐπειδὴ δῆθεν αὐτός καθ’ ἑαυτόν ἀγνοεῖ τήν πανσωστικήν ἀλήθειαν τοῦ Εὐαγγελίου, δέν ἀνταποκρίνεται εἰς τά πράγματα, ἀποκαλύπτει φοβικά σύνδρομα ἐνώπιον τῆς δεδομένης θρησκευτικῆς ποικιλομορφίας καί ὁδηγεῖ εἰς ἄκαρπον αὐτοεγκλεισμόν καί ἄλλας ἀπολυτοποιήσεις. Ἐνδιαφέρουσα εἶναι εἰς τό σημεῖον αὐτό καί ἡ ἀκόλουθος τοποθέτησις ὀνομαστοῦ συγχρόνου Ὀρθοδόξου θεολόγου, ὁ ὁποῖος συνηγορεῖ ὑπέρ τῆς δυνατότητος συνυπάρξεως διαθρησκειακοῦ διαλόγου καί χριστιανικῆς ἱεραποστολής: «Διάλογος καί ἱεραποστολή δέν ἀποτελοῦν δύο άλληλοαποκλειομένας ἐναλλακτικάς μορφάς διαθρησκειακῶν σχέσεων, ἀλλά δύο διαφορετικά ἐπίπεδα συναντήσεως, τά ὁποία σχετίζονται, ἐφ’ ὅσον διάλογος καί χριστιανική ἱεραποστολή σέβονται τήν ἀξιοπρέπειαν τοῦ προσώπου, τήν ἐλευθέραν ἀνάπτυξίν του καί τήν θρησκευτικήν ταυτότητά του».

Ἱεραποστολή καί διαθρησκειακός διάλογος, ὡς διάστασις τῆς έκκλησιαστικής μαρτυρίας καί ὡς περιεχόμενον τῆς σχολικῆς θρησκευτικῆς ἀγωγῆς, ἀλληλοπεριχωροῦνται, δύνανται δέ νά ἐκτυλιχθοῦν συμφώνως πρός τό πνεῦμα τοῦ Εὐαγγελίου καί τάς ἀρχάς τοῦ σεβασμοῦ τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου, ὅταν ἡ ἀνθρωπότης ἀποδέχεται ἕναν κορμόν κοινῶν θεμελιωδῶν ἀξιῶν ὡς βάσιν διά τήν εἰρηνικήν συμβίωσιν καί πλαίσιον διά τήν ὑγιᾶ ἀνάπτυξιν καί βίωσιν τῆς ἑτερότητος, ἄνευ σχετικοποιήσεων καί πέραν τοῦ «φονταμενταλισμοῦ τῆς διαφοράς».

Μέ τοιαύτας σκέψεις καί αἰσθήματα, εὐχόμενοι κατά πάντα ἐπιτυχή τήν 8ην Πανελλήνιον Συνάντησιν Θεολόγων τοῦ ὑμετέρου Συνδέσμου, ἐπικαλούμεθα ἐφ’ ὑμᾶς, ἐπί τούς συντελεστάς τῆς παρούσης ἐκδηλώσεως καί ἐπί πάντας τούς συμμετέχοντας, τήν χάριν καί τόν φωτισμόν τοῦ Παρακλήτου, τοῦ Πνεύματος τῆς σοφίας καί τῆς συνέσεως.

βκε' Σεπτεμβρίου δ'


Φωτογραφίες:

https://flic.kr/ps/46PUka


Βίντεο  Παρασκευής 5 Σεπτεμβρίου : 




Βίντεο Σαββάτου 6 Σεπτεμβρίου : 




Βίντεο Κυριακής 7 Σεπτεμβρίου : 








Για το Διοικητικό Συμβούλιο

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Πέτρος Παναγιωτόπουλος

Καθηγητής ΑΠΘ


Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Αθανάσιος Ι. Καλαμάτας

Δρ Θεολογίας ΑΠΘ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου