ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Π.Θ.Σ.«Καιρός...»: Διεκδικούμε αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης με κάλυψη των κενών θέσεων θεολόγων
Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «ΚΑΙΡΟΣ – για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης», στον οποίο μετέχουν σχεδόν αποκλειστικά εκπαιδευτικοί της θρησκευτικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων Εκπαίδευσης, έχει θέσει ως ιδρυτική-καταστατική αρχή του το αίτημα για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο. Με αφετηρία τη συνταγματική επιταγή για την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών/τριών και στο πλαίσιο του ισχύοντος νομικού πλαισίου, διεκδικούμε ένα σύγχρονο μάθημα των Θρησκευτικών, το οποίο θα χαρακτηρίζεται από στιβαρή παιδαγωγική θεμελίωση, θα αξιοποιεί αρχές και πρακτικές της σύγχρονης διδακτικής και θα συμβάλει στους σκοπούς του ελληνικού σχολείου.
Σήμερα, το μάθημα των Θρησκευτικών βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς διδάσκονται στο σχολείο προσωρινά Προγράμματα Σπουδών και βιβλία. Ταυτόχρονα, προετοιμάζονται, όπως έχει δημοσιευτεί, με ταχείς ρυθμούς τα νέα Προγράμματα και βιβλία, τα οποία θα αντικαταστήσουν τα μεταβατικά.
Με αφορμή τις έντονες αντιπαραθέσεις των τελευταίων ετών σχετικά με τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, κατά τις οποίες ανέκυψαν και ακραίες τάσεις φονταμενταλισμού και λαϊκισμού, δηλώνουμε για μία ακόμη φορά ότι υποστηρίζουμε τον παιδαγωγικό χαρακτήρα του μαθήματός μας, με προσανατολισμό μια σύγχρονη, ανοικτή, πλουραλιστική και δημιουργική θρησκευτική εκπαίδευση. Με προσήλωση στο όραμα για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης, διεκδικούμε ένα σύγχρονο θρησκευτικό μάθημα, το οποίο να προωθεί την ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών, τον δημοκρατικό διάλογο και την ειρηνική συνύπαρξη, ενάντια σε κάθε μορφής φανατισμό και φονταμενταλισμό. Θεωρούμε επιβεβλημένη τη λειτουργία του μαθήματός μας με όρους παιδαγωγικούς, μακριά από φαινόμενα δογματισμού και ιδεολογικοποίησης της πίστης. Δεν συμφωνούμε με τη συρρίκνωση του υποχρεωτικού χαρακτήρα της θρησκευτικής εκπαίδευσης, ούτε όμως και με τη διολίσθηση του περιεχομένου της σε ένα ανιστορικό ιδεολόγημα, το οποίο δεν θα έχει νόημα για τους μαθητές.
Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου, της αναβάθμισης της θρησκευτικής εκπαίδευσης, εκτός από τα κατάλληλα διδακτικά υλικά χρειάζεται, επίσης, η έγκαιρη και μόνιμη πλήρωση όλων των κενών θέσεων θεολόγων εκπαιδευτικών.
Στα τελευταία χρόνια, καταγράφεται μεγάλος αριθμός κενών θέσεων θεολόγων εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ο οποίος διογκώνεται συνεχώς, λόγω της μη διενέργειας μόνιμων διορισμών. Το πρόβλημα είναι τεράστιο, μολονότι κατά το τρέχον σχολικό έτος η διαδικασία της κάλυψης των κενών με προσωρινούς αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς ξεκίνησε νωρίτερα. Ακόμη και πριν από μερικές ημέρες, σχεδόν στη μέση του Β΄ Τετραμήνου, υπήρξε νέα φάση προσλήψεων με αρκετούς θεολόγους, το οποίο σημαίνει ότι σε πολλά σχολεία της χώρας το μάθημα των Θρησκευτικών δεν διδάχθηκε καθόλου στο μεγαλύτερο μέρος του διδακτικού έτους. Το σύστημα της κάλυψης των κενών με αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς υποσκάπτει την έγκαιρη έναρξη του εκπαιδευτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, ταλαιπωρεί εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους, καθώς αυτοί χρειάζεται να μετακινούνται κάθε χρόνο σε διαφορετική θέση, και επιτείνει το μεγάλο πρόβλημα της ανεργίας των θεολόγων εκπαιδευτικών.
Συναφές ζήτημα με το πρόβλημα του μεγάλου αριθμού κενών είναι η γ΄ ανάθεση των Θρησκευτικών. Πρόκειται για ένα αντιπαιδαγωγικό ημίμετρο, το οποίο όχι μόνο δεν επιλύει το πρόβλημα, αλλά δημιουργεί νέα. Οι συνεχείς αλλαγές των Προγραμμάτων Σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών κατά την τελευταία δεκαετία επιτάσσουν η διδασκαλία του μαθήματος να γίνεται από ειδικευμένους και κατάλληλα επιμορφωμένους εκπαιδευτικούς. Έχουμε δηλώσει επανειλημμένα ότι διαφωνούμε με την γ΄ ανάθεση των Θρησκευτικών σε ειδικότητες που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα. Έχουμε υποβάλει το αίτημα αυτό πολλές φορές στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά δυστυχώς δεν έχουμε εισακουστεί μέχρι σήμερα.
Μόνη επιβεβλημένη λύση για το πρόβλημα των κενών θέσεων, το οποίο ταλαιπωρεί για πολλά χρόνια σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς, είναι ο μόνιμος διορισμός του αναγκαίου αριθμού θεολόγων εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν όλες οι υπάρχουσες ανάγκες. Λόγω του ότι αναμένονται διορισμοί, όπως έχει δημοσιευτεί από διάφορες πλευρές, διεκδικούμε ισότιμη αντιμετώπιση, με τη συμπερίληψη στους σχεδιαζόμενους διορισμούς των απαραίτητων θεολόγων εκπαιδευτικών για να καλυφτούν όλες οι κενές θέσεις. Στον σχεδιασμό αυτόν πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι ο κλάδος των θεολόγων πλήττεται πολύ σοβαρά από την κοινωνική κρίση και μαστίζεται έντονα από την ανεργία.
Για την αναβάθμιση του ελληνικού σχολείου χρειάζονται καινοτόμα Προγράμματα Σπουδών. Ταυτόχρονα, όμως, απαιτείται η κάλυψη των σοβαρών ελλείψεων και η προσφορά ολοκληρωμένης εκπαίδευσης. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι το τρέχον σχολικό έτος θα σημάνει ένα δημιουργικό ξεκίνημα για την αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων του μαθήματος των Θρησκευτικών και την αναβάθμιση της παρεχόμενης θρησκευτικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο Πρόεδρος, Ο Γενικός Γραμματέας,
Χρήστος Καρακόλης, Γεώργιος Καπετανάκης,
Καθηγητής ΕΚΠΑ Δρ. Θεολογίας
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗΣ:
Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως
Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ζέτα Μακρή
Γενική Γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής κ. Αναστασία Γκίκα
Γενικός Γραμματέας Θρησκευμάτων κ. Γεώργιος Καλαντζής
Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Αντωνίου
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος
Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου