Χολαργός
7-11-2018
Αριθ.
Πρωτ.11
Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πως, παρά τις αντιδράσεις
των υπερσυντηρητικών, η πλειοψηφία του Θεολογικού κόσμου της Εκπαίδευσης
υποδέχθηκε με ένα θετικό αίσθημα τα Νέα Προγράμματα Σπουδών Δημοτικού,
Γυμνασίου και Λυκείου του Μαθήματος των Θρησκευτικών του 2017. Αφενός, διότι
υπήρχε διάχυτη η αίσθηση ότι τα προηγούμενα Προγράμματα ήταν ήδη πεπαλαιωμένα
και δεν ανταποκρίνονταν στις νέες ανάγκες του πολυπολιτισμικού μας σχολείου,
καθώς και στον ρόλο που καλείται να παίξει η σύγχρονη Θρησκευτική Εκπαίδευση σ’
αυτό το σχολικό περιβάλλον. Αφετέρου, γιατί η παιδαγωγική δυναμική των Νέων
Προγραμμάτων είναι τέτοια που μοιάζει να είναι σε θέση να αλλάξει το σχολείο,
όπως το γνωρίζουμε, εάν υιοθετηθεί ως εργαλείο και από τα υπόλοιπα μαθήματα. Ο
δάσκαλος - αυθεντία που μονολογεί ακατάπαυστα αποσύρεται, και στη θέση του
έρχεται ο καθηγητής που ενορχηστρώνει δραστηριότητες συλλογικές και
ανακαλυπτικές, μέσα από τις οποίες οι μαθητές/τριες οικειοποιούνται συνεργατικά
και νοηματοδοτούν προσωπικά τη νέα θρησκευτική γνώση, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα
απαραίτητες κοινωνικές δεξιότητες και εγκολπώνοντας αξίες (όπως ο διάλογος, ο
σεβασμός των πεποιθήσεων του άλλου, η ενσυναίσθηση κτλ), απαραίτητες για τη
διαμόρφωση ενός σύγχρονου, δημοκρατικού πολίτη.
Με όλα αυτά το Νέο Πρόγραμμα όχι μόνο δεν απαξιώνει τον
ρόλο του εκπαιδευτικού, αλλά αντίθετα έχει μεγαλύτερες απαιτήσεις από αυτόν. Ο
καθηγητής δεν αρκεί να ‘είναι μια σελίδα πιο μπροστά από τους/τις μαθητές/τριες
του’, όπως συνήθως λέγεται για την παραδοσιακή διδασκαλία, αλλά απαιτείται να
είναι άριστος γνώστης του υλικού του, ώστε να μπορεί να επιλέγει τις κατάλληλες
δραστηριότητες και να τις προσαρμόζει στην τάξη του. Αυτό πρακτικά σημαίνει
τρία κυρίως πράγματα γι’ αυτόν: 1. να είναι πολύ καλός γνώστης του αντικειμένου
του, 2. να είναι παιδαγωγικά καταρτισμένος και 3. να βρίσκεται στην τάξη από
την αρχή μέχρι το τέλος της χρονιάς, ώστε να σχεδιάζει απρόσκοπτα το μάθημα.
Δυστυχώς, παρ’ ότι το Υπουργείο επέδειξε έναν ιδιαίτερο
ζήλο μέχρι τώρα για την καθιέρωση του Νέου Προγράμματος, μοιάζει ταυτόχρονα να
το απαξιώνει στην πράξη και στην καθημερινότητα της σχολικής τάξης. Στο βαθμό
μάλιστα, που θα μπορούσε κάποιος να υποψιαστεί ότι το ενδιαφέρον της Διοίκησης
για το Μάθημα των Θρησκευτικών εξαντλείται μόνο στο επικοινωνιακό κομμάτι. Πώς
αλλιώς να εξηγηθεί το γεγονός ότι κάθε σχολική χρονιά ξεκινάει με εκατοντάδες
κενά, τα οποία καλύπτονται με πολύ αργούς ρυθμούς μέσα στη χρονιά; Για να
αρκεστούμε σε ένα μόνο παράδειγμα, θυμίζουμε πως πέρυσι (2017 – 18) γίνανε 178 προσλήψεις Θεολόγων αναπληρωτών
σε ένα βάθος χρόνου, μέχρι τον… Απρίλιο! Μάλιστα οι προσλήψεις ξεκίνησαν στις 9
Οκτωβρίου, μετά δηλαδή την ενεργοποίηση της γ’ ανάθεσης του μαθήματος στον
κλάδο των Φιλολόγων ΠΕ02, κάτι που προφανώς σημαίνει ότι τα κενά στην αρχή της
χρονιάς ήταν κατά πολύ περισσότερα.
Το γεγονός της γ’ ανάθεσης, αποτελεί ακόμη ένα σημείο
απαξίωσης του μαθήματός μας. Είναι γνωστό ότι ο συμπαθής κλάδος των συναδέλφων
Φιλολόγων δεν έχει την παραμικρή θρησκευτική επιστημονική κατάρτιση ούτε φυσικά έχουν λάβει κάποιου είδους
επιμόρφωση χειρισμού του μαθήματος σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νέων ΠΣ. Με ποιο κριτήριο επιλέγεται λοιπόν να αντικατασταθούν οι
Θεολόγοι από συναδέλφους Φιλόλογους; Υποτίθεται ότι η γ’ ανάθεση λύνει το
πρόβλημα της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στα δυσπρόσιτα και
απομονωμένα νησιά. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν αφορά μόνο στα νησιά, αλλά σε
ολόκληρη την επικράτεια, με αποτέλεσμα να ενεργοποιείται ακόμη και στα μεγάλα
αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα. Η ενεργοποίησή της μάλιστα ξεκινάει από την 1η Οκτωβρίου, όταν δεν έχουν ξεκινήσει καν οι προσλήψεις των
αναπληρωτών Θεολόγων! Στα δε νησιά η γ’ ανάθεση λειτουργεί κυρίως ως ο Δούρειος
Ίππος, ώστε το Μάθημα των Θρησκευτικών να ανατίθεται (σύμφωνα με καταγγελίες
που έχουμε στην διάθεσή μας) και σε άλλες ειδικότητες, κατά παράβαση κάθε
νομιμότητας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ,
ότι στο ΠΥΣΔΕ Καστοριάς ανετέθη, προ της 30ης Σεπτεμβρίου η διδασκαλία του μαθήματος σε αναπληρώτρια
φιλόλογο(ΠΕ02) ειδικής αγωγής. Παρομοίως σε λύκειο της Ρόδου το μάθημα
διδάσκεται από καθηγήτρια Ιταλικής φιλολογίας.
Αυτό που συμβαίνει φέτος όμως δεν έχει προηγούμενο. Έχει
ήδη μπει Νοέμβριος, οι προσλήψεις των αναπληρωτών πλησιάζουν τις 20.000, ενώ οι
αντίστοιχες προσλήψεις των Θεολόγων αναπληρωτών είναι μόλις 8 (συν 2 στα
Εκκλησιαστικά Λύκεια), τη στιγμή που τα κενά στο Μάθημά μας, σύμφωνα με τα
στοιχεία που έχουμε συλλέξει, είναι αυτή τη στιγμή γύρω στα 150! Την ίδια
στιγμή μας καταγγέλλεται από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αναπληρωτών Θεολόγων
(ΠΑΣΑΘ) ότι έχει ζητηθεί επισήμως συνάντηση εδώ και περίπου ένα μήνα με τον
Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου και ακόμη δεν έχει ευοδωθεί. Ο ίδιος Σύλλογος
μας έχει επισημάνει ότι έχει καταθέσει Υπόμνημα σχετικά με την γ’ ανάθεση προ
διετίας περίπου (από τον Ιανουάριο του 2017) και ακόμη δεν έχει δοθεί καμία
απάντηση από το Υπουργείο.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
κατόπιν όλων αυτών σας παρακαλούμε εκ νέου για την άρση
της απαξίωσης της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και την προσωπική σας δέσμευση ότι,
έστω και την ύστατη στιγμή, το Υπουργείο θα φροντίσει, ώστε να αποκατασταθεί η
αδικία που διαπράττεται εις βάρος του Μαθήματός μας. Οι Θεολόγοι αναπληρωτές
δεν είναι ‘τα παιδιά ενός κατώτερου Θεού’, αντίθετα, είναι καταρτισμένοι και
επιμορφωμένοι στα Νέα Προγράμματα εκπαιδευτικοί, με μεγάλη εμπειρία, που
υπηρετούν κάτω από τις πλέον αντίξοες συνθήκες τα τελευταία δέκα και πλέον
χρόνια, την Θρησκευτική Εκπαίδευση. Ως εκ τούτου είναι οι μόνοι αρμόδιοι να
διδάξουν το Μάθημα των Θρησκευτικών.
Για όλους αυτούς του λόγους ζητούμε εκ νέου:
- Να καλυφθούν άμεσα όλα τα υπάρχοντα κενά από
θεολόγους εκπαιδευτικούς και μόνον.
- Να απενεργοποιηθεί η γ’ ανάθεση για το Μάθημα των
Θρησκευτικών κατά τη φετινή χρονιά.
- Να καταργηθεί η ανάθεση του Μαθήματος των
Θρησκευτικών σε άλλες ειδικότητες και το μάθημα να διδάσκεται μόνον από
θεολόγους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 01.
- Να καλυφθούν επαρκώς όλα τα υπάρχοντα κενά με
μόνιμους διορισμούς θεολόγων εκπαιδευτικών.
Tέλος προσδοκούμε ότι το ΥΠΠΕΘ αφού ελέγξει μέσω του
ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής σχολικών δεδομένων(myschool) όλες τις περιπτώσεις ανάθεσης του μαθήματος των
Θρησκευτικών σε άλλες ειδικότητες θα πράξει τα δέοντα με ευαισθησία προς τα
δίκαια αιτήματα της θεολογικής εκπαιδευτικής κοινότητας.
Με τιμή
Eκ μέρους του Δ.Σ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Χρήστος Καρακόλης Γεώργιος Καπετανάκης
Αναπλ. Καθηγητής τμήματος Θεολογίας Δρ. Θεολογίας- Δ/ντής Γυμνασίου
Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου