Αθήνα, 26 Δεκεμβρίου 2019
Αριθμ. Πρωτ. 39
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: Η έκτακτη Γενική Συνέλευση του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός» και οι Αποφάσεις της για το μάθημα των Θρησκευτικών
Την Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2019 πραγματοποιήθηκε η έκτακτη Γενική Συνέλευση του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης», στην αίθουσα εκδηλώσεων του Φιλανθρωπικού και Πολιτιστικού Συλλόγου «Το Σήμαντρο», στην Αθήνα, με μοναδικό θέμα της ημερήσιας διάταξης: «Οι πρόσφατες Αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για το Μάθημα των Θρησκευτικών».
Κατά την έναρξη των εργασιών της Γενικής Συνέλευσης, ο παριστάμενος νομικός σύμβουλος του Καιρού, κ. Πάνος Νικολόπουλος, παρουσίασε με συντομία τα κύρια σημεία των πρόσφατων Αποφάσεων για το μάθημα των Θρησκευτικών της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) και απάντησε σε διευκρινιστικές ερωτήσεις. Ακολούθησε η ανάγνωση της εισήγησης του Δ.Σ. και των εισηγήσεων-προτάσεων των τοπικών Παραρτημάτων του Καιρού, τις οποίες προσκόμισε το Δ.Σ. Στη συνέχεια, έγινε εκτενής συζήτηση επί των εισηγήσεων και υποβολή προτάσεων από τους συμμετέχοντες.
Η Γενική Συνέλευση ενέκρινε ομόφωνα την εισήγηση του Δ.Σ. και το εξουσιοδότησε να διαμορφώσει το κείμενο της τελικής Ανακοίνωσης, με βάση το ακροτελεύτιο μέρος της εισήγησής του. Ύστερα από τα παραπάνω, το Δ.Σ. προέβη στην οριστικοποίηση του κειμένου της Ανακοίνωσης της Γενικής Συνέλευσης, σχετικά με το θέμα της ημερήσιας διάταξης, ως εξής:
«Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος "ΚΑΙΡΟΣ για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης", με αφορμή τις πρόσφατες δικαστικές Αποφάσειςγύρω από το μάθημα των Θρησκευτικών, εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για τις τρέχουσες εξελίξεις.
Ως επιστημονική ένωση θεολόγων εκπαιδευτικών, δεν εγκλωβιζόμαστε στην άγονη συζήτηση γύρω από τα αίτια που μας οδήγησαν στη σημερινή κατάσταση. Όλα αυτά τα χρόνια, όσο και αν προκληθήκαμε, αποφύγαμε συστηματικά τις άγονες αντιπαραθέσεις και λειτουργήσαμε ενωτικά και συνθετικά, έχοντας ως πρώτιστο κριτήριο το παιδαγωγικό όφελος του μαθήματος των Θρησκευτικών. Άλλωστε, τα πάντα τελούν υπό την τελική κρίση της ιστορίας η οποία καταγράφει τα γεγονότα. Είμαστε αντίθετοι σε κάθε διχαστική φωνή, στον φανατισμό και στη μισαλλοδοξία. Σήμερα, είναι χρέος μας να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για την ενότητα των θεολόγων και για την ανύψωση του τρωθέντος κύρους του μαθήματος των Θρησκευτικών. Θα αγωνιστούμε έμπρακτα για την υπέρβαση της καχυποψίας απέναντι στον μαχόμενο θεολόγο της τάξης και απέναντι στο μάθημα των Θρησκευτικών, την οποία προσπάθησαν να ενσπείρουν στην κοινωνία οι ακραίοι κύκλοι.
Θα συνεχίσουμε να διαλεγόμαστεμε κάθε αρμόδιο θεσμό,σύμφωνα με το παραπάνω πνεύμα, και να διεκδικούμε τα αυτονόητα. Με προσήλωση στις αρχές της ιδρυτικής Διακήρυξης και του Καταστατικού μας, οι θέσεις του Καιρού γύρω από τις πρόσφατες εξελίξεις συνοψίζονται στα εξής:
- Το μάθημα των Θρησκευτικών έχει παιδαγωγική αποστολή, η οποία εντάσσεται στους γενικούς σκοπούς της εκπαίδευσηςκαι είναι συμβατή με αυτούς. Η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης για τους ορθόδοξους μαθητές, η οποία επιδιώκεται μέσα από μια ποικιλία γνώσεων, στάσεων και δεξιοτήτων, δεν έρχεται σε αντίθεση με το αίτημα για ισότιμη ανάπτυξη όλων των μαθητών οι οποίοι παρακολουθούν το μάθημα των Θρησκευτικών, ακόμη και όταν αυτοί δεν έχουν ή δεν επιθυμούν θρησκευτική δέσμευση. Η θρησκευτική ελευθερία των μαθητών είναι απαραβίαστη.
- Θεμελιώδης μορφωτική αποστολή του μαθήματος των Θρησκευτικών είναι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης των μαθητών του ελληνικού σχολείου, με επίκεντρο την επικρατούσα χριστιανική θρησκευτική παράδοση, σύμφωνα με την επιταγή του Συντάγματος. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού είναι αναγκαία η διδακτική αξιοποίηση μιας ποικιλίας μορφωτικών αγαθών, τα οποία αφορούν σε όλους τους μαθησιακούς τομείς, καθώς επίσης χρειάζεται μια σύγχρονη και δημιουργική διδακτική μεθοδολογία. Στα αγαθά αυτά περιλαμβάνονται ο πολιτισμός, η τέχνη, οι ποικίλες εκφάνσεις της θρησκευτικότητας, τα σύγχρονα ηθικά διλήμματα, η λειτουργία του θρησκευτικού φαινομένου στον δημόσιο χώρο κ.ά. Οι μορφωτικοί σκοποί του μαθήματος δεν περιορίζονται στην ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης, μολονότι την περιλαμβάνουν και εκκινούν από αυτήν.
- Στην κρίσιμη εποχή που ζούμε, το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να παραμείνει ανοικτό και ευαίσθητο απέναντι στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, δηλαδή ένα μάθημα δημοκρατικού διαλόγου, με απόλυτο σεβασμό στη θρησκευτική ελευθερία και στα ανθρώπινα δικαιώματα, το οποίο να ανταποκρίνεται στις επίκαιρες θεολογικές και παιδαγωγικές ανησυχίες των μαθητών.
- Είμαστε αντίθετοι σε κάθε ενέργεια ή διαδικασία η οποία θα μετατρέψει το μάθημα των Θρησκευτικών σε προαιρετικό ή επιλεγόμενο και θα το οδηγήσει σε υποβάθμιση. Είναι επιβεβλημένο να παραμείνει ένα υποχρεωτικό μάθημα, στον βασικό κορμό των μαθημάτων γενικής παιδείας. Η θέση αυτή δεν έχει συντεχνιακό χαρακτήρα, καθόσον θεμελιώνεται σε ισχυρούς επιστημονικούς και κοινωνικούς λόγους.
- Είμαστε αντίθετοι στην «ομοσπονδοποίηση» του μαθήματος των Θρησκευτικών, στο πλαίσιο ενός πολυ-θρησκειακού μοντέλου θρησκευτικής εκπαίδευσης. Το μοντέλο αυτό, ακόμη και όταν έχει νομικά ερείσματα, πάσχει παιδαγωγικά και δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες κοινωνικές και εκπαιδευτικές απαιτήσεις. Το ζητούμενο στο σύγχρονο σχολείο είναι ο δημιουργικός διάλογος, στο πλαίσιο μιας κουλτούρας συνεργασίας, συναντίληψης και συμπερίληψης και όχι ο χωρισμός των μαθητών και η απομόνωσή τους.
- Διεκδικούμε την αναβάθμιση του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, εκφράζοντας ταυτόχρονα τον ειδικότερο προβληματισμό μας για όσες ελλείψεις και αδυναμίες υπάρχουν στη διδασκαλία του μαθήματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».
Μετά την πραγματοποίηση της Γενικής Συνέλευσης και ενόσω το Δ.Σ. επεξεργαζόταν την παρούσα Ανακοίνωση, το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη σύσταση της επταμελούς Επιστημονικής Επιτροπής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η οποία θα αναλάβει το δύσκολο έργο να εισηγηθεί για τα ζητήματα που έχουν ανακύψει για το μάθημα των Θρησκευτικών. Ειδικότερα, να αναζητήσει τη βέλτιστη δυνατή μεταβατική λύση του ζητήματος και να εξετάσει όλα τα λοιπά θέματα, με στόχο την πλήρη συμμόρφωση στις αποφάσεις του ΣτΕ, του ΕΔΔΑ και της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Ο "Π.Θ.Σ. Καιρός" εκτιμά θετικά την εξέλιξη αυτή-όπως και κάθε δραστηριότητα διαλόγου που διεξάγεται με επιστημονικούς όρους-και δηλώνει έτοιμος, ως πανελλήνια επιστημονική ένωση θεολόγων εκπαιδευτικών, να καταθέσει τις προτάσεις του.
Με το βλέμμα στραμμένο στην επί γης ένσαρκη φανέρωση της θείας ευδοκίας, απευθύνουμε θερμό εόρτιο χαιρετισμό αισιοδοξίας προς τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς θεολόγους, καθώς και όλους όσοι αγωνίζονται στον στίβο της εκπαίδευσης και της ζωής, προκειμένου να υλοποιηθεί το πανανθρώπινο όραμα: «επί γης ειρήνη».
Για το Δ.Σ.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
| Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ | |
Χρήστος Καρακόλης
Καθηγητής Ε.Κ.Π.Α.
|
Γεώργιος Καπετανάκης
Δρ Θεολογίας
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου