6η
Πανελλήνια Συνάντηση Θεολόγων
10-12 Νοεμβρίου 2023
Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ.
Θεσσαλονίκη
«Δημοκρατικό σχολείο και θρησκευτική
εκπαίδευση»
Τα τελευταία χρόνια η διεθνής επιστημονική
και παιδαγωγική κοινότητα θέτει έντονα το αίτημα για τη λειτουργία ενός
δημοκρατικού σχολείου. Η δημοκρατική
εκπαίδευση καλλιεργεί μια σφαιρική προσέγγιση στη διαχείριση των ποικίλων
ζητημάτων που προκύπτουν με γνώμονα τον κριτικό στοχασμό, την κοινωνική
δικαιοσύνη και τη δημιουργία των προϋποθέσεων αποδοχής των εκπαιδευτικών, καθώς
επίσης και των κοινωνικών δυνατοτήτων και αναγκών όλων των μελών της σχολικής
κοινότητας. Συγχρόνως εξασφαλίζει τις κατάλληλες δομές για την ισοδύναμη και
ισότιμη πρόσβαση στη γνώση όλων των μαθητών/τριών, καθώς και για την ανάπτυξη
των διαπροσωπικών σχέσεων με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του καθενός/της
καθεμιάς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο προετοιμάζει τους/τις μαθητές/τριες για την
ένταξή τους στον σύγχρονο πλουραλιστικό κόσμο.
Σε καθημερινό επίπεδο η δημοκρατική
εκπαίδευση αποσκοπεί στο να συμβάλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αναγνώρισης και
υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού.
Συγχρόνως προτάσσει το κράτος δικαίου και λειτουργεί συμπεριληπτικά,
εντάσσοντας ισότιμα στη σχολική κοινότητα όλες τις μαθήτριες και όλους τους
μαθητές ανεξάρτητα από την εθνική τους καταγωγή, τη θρησκευτική ή και τη μη
θρησκευτική τους ταυτότητα, την κοινωνική τους τάξη, το πολιτιστικό τους
υπόβαθρο, τις προσωπικές τους δυνατότητες και τα ιδιαίτερα χαρίσματά τους.
Η δημοκρατική εκπαίδευση αγωνιά για
την έμπρακτη αντιμετώπιση ζητημάτων που συνδέονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα,
τις έμφυλες σχέσεις, τη βία, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, την
κοινωνική δικαιοσύνη, την υποδοχή παιδιών με αναπηρία, την κατανόηση της
διαφορετικότητας και τον διάλογο των ετεροτήτων. Η πεμπτουσία του δημοκρατικού
σχολείου είναι αυτή του συμπεριληπτικού σχολείου και επικεντρώνεται στην
προετοιμασία των μαθητών/τριών για την αρμονική συμβίωση στη σύγχρονη
πολυπολιτισμική κοινωνία με βάση τις δημοκρατικές αρχές και αξίες.
Αναμφίβολα η Ορθόδοξη θεολογία
ανέδειξε εξαρχής σε θεολογικό και ανθρωπολογικό επίπεδο πολλά από αυτά τα
ζητήματα, προσφέροντας τη δυναμική και απελευθερωτική πρόταση του Ευαγγελίου.
Ωστόσο οι διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες στον κόσμο και την εκπαίδευση
δημιουργούν νέους προβληματισμούς και αιτήματα, επιπρόσθετες αναζητήσεις και
την ανάγκη για περαιτέρω διερεύνηση με βάση τη χριστιανική εμπειρία και ζωή.
Χρέος της Ορθόδοξης θεολογίας είναι ο διάλογος με ειλικρίνεια αλλά και η
προσφορά της διακονικής μαρτυρίας και αγάπης προς κάθε ετερότητα.
Ο ΚΑΙΡΟΣ επιχειρεί εκ νέου να διερευνήσει τα ζητήματα αυτά σε σχέση με το Μάθημα των Θρησκευτικών στο σχολείο, τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και σε σύνδεση με την επιστημονική έρευνα και εμπειρία στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Στη διερεύνηση αυτή για το Μάθημα των Θρησκευτικών στο σύγχρονο δημοκρατικό σχολείο, ο ΚΑΙΡΟΣ προσκαλεί σε έναν γόνιμο διάλογο μάχιμους εκπαιδευτικούς, ανθρώπους της εκκλησίας, κληρικούς και λαϊκούς, διανοητές, πανεπιστημιακούς δασκάλους και εκπαιδευτικούς, με σκοπό την πληρέστερη δυνατή ενημέρωση και τη διεξαγωγή ενός γόνιμου διαλόγου.
Για περισσότερες
λεπτομέρειες σχετικά με το πρόγραμμα, τις εγγραφές, τη δήλωση συμμετοχής στα
εργαστήρια, θα ενημερωθείτε έγκαιρα με επόμενη ανακοίνωσή μας.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου