Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2019

Οι πρώτες εκτιμήσεις μετά τις Αποφάσεις του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά



Οι πρώτες εκτιμήσεις μετά τις Αποφάσεις του ΣτΕ για τα Θρησκευτικά

Το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ανακοίνωσε την έκδοση δύο Αποφάσεων (ΣτΕ Ολ. 1749-1752/2019 και ΣτΕ Ολ. 1759-1760/2019) σχετικά με το μάθημα των Θρησκευτικών. Η πρώτη αφορά στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών και η δεύτερη στη χορήγηση απαλλαγής. Αναμένοντας το πλήρες κείμενο των Αποφάσεων, προβαίνουμε σε ορισμένες σύντομες εκτιμήσεις με βάση τις Ανακοινώσεις του ΣτΕ, όπως δημοσιεύτηκαν.
Όπως φαίνεται από το σχετικό κείμενο, οι εξελίξεις είναι δυσοίωνες για το ΜτΘ, σε μια κρίσιμη καμπή για την ελληνική κοινωνία. Οι Αποφάσεις φαίνεται να ανοίγουν τον δρόμο για τη σταδιακή υποβάθμιση και συρρίκνωση του  ΜτΘ, το οποίο απευχόμαστε. Οι κίνδυνοι που υπάρχουν είναι προφανείς.  Συγκεκριμένα:

  1. Ολίσθηση του μαθήματος των Θρησκευτικών σε κλειστό ομολογιακό μάθημα με κατηχητικό προσανατολισμό. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί απόλυτη οπισθοδρόμηση από τα θεολογικά και παιδαγωγικά κεκτημένα της μεταπολίτευσης.  Το σκεπτικό των Αποφάσεων φαίνεται να ανατρέπει τη σκοποθεσία όλων των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Θρησκευτικών, τουλάχιστον από το 1985 και μετά.
  2. Υποβάθμιση έως και κατάργηση της υποχρεωτικότητας του ΜτΘ. Προωθείται ένα μάθημα Θρησκευτικών που θα είναι επιλεγόμενο, προαιρετικό για όλους, αυτό το οποίο τα νέα ΠΣ προσπάθησαν να αποτρέψουν.
  3. Εισαγωγή νέων ισότιμων μαθημάτων (μουσουλμανικό, θρησκειολογικό, ρωμαιοκαθολικό, προτεσταντικό) και εκχώρηση σταδιακά της ευθύνης αυτών των μαθημάτων στις θρησκευτικές κοινότητες.
  4. Ομοσπονδοποίηση της θρησκευτικής εκπαίδευσης, με κίνδυνο να αναπτυχθούν φαινόμενα θρησκευτικού φανατισμού μέσα στα σχολεία.
  5. Πλήρης απελευθέρωση του καθεστώτος των απαλλαγών, με αναμενόμενη τη διόγκωση των φαινομένων κατάχρησης, λόγω αδυναμίας ελέγχου των αιτήσεων που θα υποβάλλονται.
  6. Αποχώρηση από το ΜτΘ μεγάλου αριθμού μαθητών που βρίσκονται σε υπαρξιακή αναζήτηση, σε εφηβικές αμφιβολίες σχετικά με την πίστη στον Θεό και την αθεΐα. Παραμονή μικρού αριθμού μαθητών και σταδιακή παραγκώνιση του θεολόγου, από κανονικό εκπαιδευτικό με ιδιαίτερο μορφωτικό αντικείμενο στην εκπαίδευση σε περιφερόμενο κατηχητή σε πολλά σχολεία.
  7. Μείωση των συνολικών ωρών του ΜτΘ στην εκπαίδευση, λόγω της αναμενόμενης μείωσης των μαθητών που θα επιλέγουν το μάθημα, με αποτέλεσμα τη μείωση των θέσεων των θεολόγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι ήδη μαστίζονται από την ανεργία.
  8. Κίνδυνος περαιτέρω εκφυλισμού του ΜτΘ στο Δημοτικό και σταδιακή έκλειψή του στο Λύκειο.
  9. Έξοδος του ΜτΘ από τον βασικό κορμό του ωρολογίου προγράμματος, λόγω της απόλυτης αδυναμίας του ελληνικού σχολείου να διαχειριστεί τα νέα δεδομένα, αφού οι μαθητές που θα απαλλάσσονται πρέπει να πηγαίνουν σε «ισότιμο» μάθημα. Δεν θα πηγαίνουν, πλέον, σε ένα άλλο μάθημα ούτε θα ορίζει ο σύλλογος διδασκόντων πώς θα απασχολούνται, όπως στο παρελθόν.
  10. Εμπλοκή του ΜτΘ σε ένα δυσεπίλυτο εκπαιδευτικό πρόβλημα, καθόσον, με βάση το σκεπτικό των Αποφάσεων του ΣτΕ, ακόμη και τα προηγούμενα Αναλυτικά Προγράμματα και ιδιαιτέρως τα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ (2003), θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «προδήλως αντισυνταγματικά».
  11. Συρρίκνωση των θεολογικών σπουδών, σταδιακή ένταξη των θεολογικών σχολών - τμημάτων σε άλλες σχολές ή κατάργησή τους.
  12. Περιθωριοποίηση της παρουσίας της Εκκλησίας και της Θεολογίας στον δημόσιο χώρο, στην εκπαίδευση, στην κοινωνία, στις επιστήμες, στον πολιτισμό. Την επιστροφή της θρησκευτικής εκπαίδευσης στα πρότυπα της δεκαετίας ’50 θα τα χρεωθεί τελικά ο θεολογικός χώρος και η Εκκλησία με οδυνηρές συνέπειες.
  13. Επιπτώσεις  στη θεολογική κατάρτιση των στελεχών της Εκκλησίας.
  14. Είσοδος σε επικίνδυνους ατραπούς, τόσο του εκκλησιαστικού όσο και του εκπαιδευτικού χώρου. Ποιος τελικά είναι αρμόδιος να κρίνει τι είναι και τι δεν είναι ορθόδοξο; Είναι δυνατόν ένας μητροπολίτης ή ένα σωματείο να ακυρώνει δια του ΣτΕ το έργο επιτροπών της Εκκλησίας και αποφάσεις της Ιεραρχίας; Ο ίδιος προβληματισμός ισχύει για τα επιστημονικά και για τα παιδαγωγικά ζητήματα.
  15. Η μόνη θετική συνέπεια και ενδεχομένως ελπιδοφόρα: Από τα πολλά έντυπα και ψηφιακά δημοσιεύματα αυτών των ημερών, τις αναρτήσεις και τα σχόλια στο διαδίκτυο και τα μέσα δικτύωσης, φαίνεται να αφυπνίζεται σταδιακά ένα μεγάλο μέρος του θεολογικού και εκπαιδευτικού χώρου, που εμβρόντητος αντιλαμβάνεται, τελικά, ότι το διακύβευμα είναι το μάθημα και όχι κάποιες Υπουργικές Αποφάσεις.
Μετά από τα παραπάνω, με την ευχή να μας διαψεύσουν οι εξελίξεις, ας αναλογιστούν όλοι την ιστορική ευθύνη τους.

8 σχόλια:

  1. Τελικά, ο μόνος κερδισμένος είναι η Ένωση Αθέων που πήρε όλα όσα ζητούσε, και πρωτίστως την πλήρη απελευθέρωση των απαλλαγών! Αυτή είναι η πικρή αλήθεια!
    Η Απόφαση του ΣτΕ για τις απαλλαγές ανέτρεψε την Απόφαση 115/2012 των Χανίων για το ίδιο θέμα, καθόσον η τελευταία ορίζει πλήρη αιτιολόγηση της αίτησης για απαλλαγή, το οποίο καταργεί το ΣτΕ. Με την Απόφαση αυτή κατέπεσε η θέση της ΠΕΘ ότι «η επίμαχη απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων είναι εξ’ ολοκλήρου άκυρη και αντισυνταγματική». Αυτά έλεγε μόλις πριν μια εβδομάδα (Επιστολή στην Υπουργό Παιδείας, 55/15-9-2019).
    Η ευθύνη όσων ξεκίνησαν αυτήν την υπόθεση είναι τεράστια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν έχει τελειώσει το θέμα με την Ένωση Αθέων. Αναμένουμε τα αποτελέσματα της προσφυγής τους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπου ζητούν τη μη δήλωση του θρησκεύματος όταν απαλλάσσονται από τα θρησκευτικά. Η επιχειρηματολογία τους στηρίζεται στο οτι τα ΠΣ είναι κατηχητικά. Κι εδώ γελάμε...Τελικά αυτά τα ΠΣ είναι αντι Ορθόδοξα ή Ορθόδοξα. Οι θεολόγοι και ένα μόνο Μητροπολίτης αποφάσισαν αυτό να το κρίνουν τα δικαστήρια και όχι η Εκκλησία...

      Διαγραφή
  2. Τό κείμενο πού διάβασα εδώ ώς σχολιασμός τής απόφασης τού ΣτΕ,είναι ένα ΕΠΙΚΥΝΔΥΝΟ κείμενο γραμμένο μέ "λεπτό λογισμό",πού προπαγανδίζει ένα ουδετερόθρησκο Ελληνικό κράτος.
    Οποιος θέλει κάποια τέτοι εξέλιξη γιά τήν Ιερή Ελλάδα μας,είναι άξιος τής σκοτεινής εποχής τού Αντιχρίστου πού ετοιμάζεται πυρετωδώς παγκοσμίως.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο χαρακτήρας της παραπάνω ανάρτησης/ανακοίνωσης – με λύπη μου το λέω – μου φαίνεται καταστροφολογικός. Προσπαθεί να προβλέψει όλες τις αναμενόμενες καταστροφές που θα δεχθεί το μάθημα, οι θεολόγοι και οι θεολογικές σχολές. Το πιο επικίνδυνο όμως - θεωρώ – είναι ότι προκαταλαμβάνει και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Του δίνουμε έτοιμη τροφή. Αυτό κατ’ επέκταση σημαίνει πως, ό,τι «κακό» απ’ αυτά που αναφέρονται ως ενδεχόμενα, αποφασίσει τελικά το Υπουργείο, εμείς (οι θεολόγοι) είμαστε έτοιμοι, το περιμένουμε κιόλας να συμβεί!
    Μήπως, αντί να προετοιμάζουμε τον δρόμο της καταστροφής, θα ήταν καλύτερο να σκεφτούμε και να προτείνουμε εναλλακτικές; Είναι δυνατόν να μην υπάρχουν δυνατότητες ερμηνείας της απόφασης του ΣτΕ; Αποκλείεται εκ των προτέρων οποιαδήποτε ευελιξία στην εκτέλεση της απόφασης από την (εκάστοτε) κυβέρνηση;
    Είμαστε μπροστά σ’ ένα πρόβλημα και καλούμαστε να το λύσουμε με ψυχραιμία, ευφυΐα, μεθοδικότητα και ευελιξία, και όχι με πανικό (γιατί κάτι τέτοιο προδίδει το κείμενο). Ανασύνταξη, λοιπόν, των δυνάμεων και προσπάθεια για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα μέσα στις νέες συνθήκες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συνεχίζετε με ακόμα μεγαλύτερη εμπάθεια και πανικό την ούτως ή άλλως σκόπιμη και κατευθυνόμενη παραπληροφόρηση της θεολογικής κοινότητας σχετικά με το ΜτΘ. Η λογική του διαίρει και βασίλευε σε όλο της το μεγαλείο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 16. Βομβαρδισμός της Γης από Αρμαγεδών - Μετεωρίτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δυο λόγια, όσο σύντομα μπορώ. Όταν ήμουν μαθητής έλεγαν ότι τα Θρησκευτικά ήταν η ώρα του παιδιού. Μετά 40 χρόνια το ίδιο ακούω και τώρα ως καθηγητής. Και το ερώτημα ήταν και είναι: Πότε γινόταν θεολογία στα σχολεία; Πότε οι κατά σειρά μαθητές στην διάρκεια των χρόνων διδάχτηκαν πραγματική θεολογία με κριτική διάθεση και όχι μια πίστη χωρίς τη θυσία της λογικής; Πότε αναδείχτηκαν προβληματισμοί ερμηνείας των ιερών κειμένων με αναφορά στα "δύσκολα" θέματα της Ανάστασης, των θαυμάτων του Χριστού, της δημιουργίας του κόσμου ακόμα, του προπατορικού αμαρτήματος (όρος που δεν υπάρχει στο σχετικό κείμενο), ζητήματα Βίβλου και ιστορίας, απομήθευσης κλπ κλπ; Λόγια μόνο, όποτε γινόταν και γίνεται μάθημα, αφηρημένα, αόριστα για αγάπη, ισότητα, ελευθερία, λες και τα ζητούμενα αυτά είναι αποκλειστικά χριστιανικά, ενώ οι άθεοι, ας πούμε δεν επικροτούν την αγάπη στη κοινωνία, την ισότητα και όλες αυτέ τις αξίες της αστικής μας κοινωνίας. Με αυτήν την έννοια αθεΐα δίδασκαν οι θεολόγοι μας. Δηλαδή αφηρημένες χριστιανικές αρχές, μια Θεολογία χωρίς Θεό δηλ., γιατί τα δύσκολα ζητήματα της Θεολογίας δεν τα άγγιζαν. Γιατί δυσκολεύονταν να αρθρώσουν λόγο, ας πούμε στο ερώτημα, άν και πως μπορεί να γεννηθεί κάποιος χωρίς σύλληψη και άρα, τι έγινε με τον Χριστό; Γενιές και γενιές τέλειωσαν το σχολείο χωρίς καμία θεολογική παιδεία. Γιατί οι υπουργοί Παιδείας ας πούμε, τι θεολογική μόρφωση ή παιδεία έχουν για να παίρνουν σε έναν σύγχρονο πλουραλιστικό κόσμο τις σωστές αποφάσεις για τα λεγόμενα Θρησκευτικά; Πιστεύοντας εντέλει, συνειδητά ή ασυνείδητα, η ελληνική κοινωνία, ότι Θρησκευτικά = η ώρα του παιδιού αρχίζουμε ή σύντομα θα αρχίσουμε να δρέπουμε τους καρπούς και των δικών μας λαθών και παραλείψεων, γιατί η απαξίωση του μαθήματος δεν είναι ιστορία τωρινή, είναι ιστορία που κρατάει από πολύ παλιά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή