Παραλάβαμε την παρακάτω επιστολή από συνάδελφο αναπληρωτή
θεολόγο, η οποία αναφέρεται στην ανάγκη άμεσης πρόσληψης αναπληρωτών θεολόγων εκπαιδευτικών,
για την κάλυψη των υπαρχόντων κενών. Τη δημοσιεύουμε ως έχει:
Προς αξιότιμο Προεδρείο και αξιότιμα
Μέλη του Δ.Σ. του Καιρού
Αξιότιμες
κυρίες και αξιότιμοι κύριοι
Θα ήθελα διά
της παρούσης να σας συγχαρώ για την εκλογή σας και να σας ευχηθώ καλή δύναμη στα νέα σας
καθήκοντα. Είναι μία πολύ δύσκολη και ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος για το Μάθημα
των Θρησκευτικών, αλλά και για την Εκπαίδευση γενικότερα, καθώς υπάρχουν μία
σειρά από ζητήματα που απαιτούν την άμεση επαγρύπνησή μας.
Ένα θέμα που άπτεται μίας πάγιας πολιτικής της Πολιτείας (και γι’ αυτό δεν προσφέρεται για κριτική μικροπολιτικής σκοπιμότητας, αφού η ίδια τακτική επαναλαμβάνεται από όλες τις Κυβερνήσεις των τελευταίων 8 τουλάχιστον ετών), είναι η μη πλήρωση των κενών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - τα οποία είναι γύρω στα 150 κάθε χρονιά - από Θεολόγους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς από την πρώτη στιγμή της έναρξης του σχολικού έτους. Η πρακτική αυτή που θέλει τους Θεολόγους αναπληρωτές να διορίζονται κατά την τρίτη ή τέταρτη φάση προσλήψεων, ή και αργότερα (δηλαδή από τον Οκτώβριο έως και τον Φεβρουάριο!), δημιουργεί την αίσθηση ότι το Μάθημα των Θρησκευτικών μάλλον δεν αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία ως βασική προτεραιότητα, καθώς και ότι οι Θεολόγοι είναι τα ‘παιδιά ενός κατώτερου Θεού’.
Ένα θέμα που άπτεται μίας πάγιας πολιτικής της Πολιτείας (και γι’ αυτό δεν προσφέρεται για κριτική μικροπολιτικής σκοπιμότητας, αφού η ίδια τακτική επαναλαμβάνεται από όλες τις Κυβερνήσεις των τελευταίων 8 τουλάχιστον ετών), είναι η μη πλήρωση των κενών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση - τα οποία είναι γύρω στα 150 κάθε χρονιά - από Θεολόγους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς από την πρώτη στιγμή της έναρξης του σχολικού έτους. Η πρακτική αυτή που θέλει τους Θεολόγους αναπληρωτές να διορίζονται κατά την τρίτη ή τέταρτη φάση προσλήψεων, ή και αργότερα (δηλαδή από τον Οκτώβριο έως και τον Φεβρουάριο!), δημιουργεί την αίσθηση ότι το Μάθημα των Θρησκευτικών μάλλον δεν αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία ως βασική προτεραιότητα, καθώς και ότι οι Θεολόγοι είναι τα ‘παιδιά ενός κατώτερου Θεού’.
Ένα άλλο σημείο
που πλήττει επιπλέον την αποτελεσματικότητα του Μαθήματος των Θρησκευτικών
είναι η Γ’ Ανάθεση του Μαθήματός μας στους συναδέλφους Φιλόλογους. Χωρίς καμία
διάθεση να εμπλακούμε σε αντιπαλότητες με οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα, είναι
γνωστό ότι σε καμία Φιλολογική, Φιλοσοφική ή Ιστορική Σχολή δεν διδάσκεται ο
Θρησκευτικός γραμματισμός, ως εκ τούτου είναι παράδοξη η ανάθεση του Μαθήματός
μας στην ειδικότητα αυτή, όπως και σε οποιαδήποτε άλλη ειδικότητα. Επιπροσθέτως, η συγκεκριμένη διάταξη, στην
πράξη ερμηνεύεται κατά τη βούληση των κατά τόπους σχολικών διευθυντών με
αποτέλεσμα, τα τελευταία χρόνια, να παρατηρούνται φαινόμενα όπως το να ‘διδάσκεται’
το Μάθημα των Θρησκευτικών από Δικηγόρους, Μηχανικούς, Καθηγητές Ξένων Γλωσσών
κοκ. Τα φαινόμενα αυτά αποτελούν ξεκάθαρη τροχοπέδη στο Νέο Πρόγραμμα Σπουδών και
φυσικά συνιστούν απόλυτη απαξίωση του Μαθήματός μας.
Η επαρκής στελέχωση
του Μαθήματος των Θρησκευτικών από έμπειρους Θεολόγους καθηγητές και μόνον από
αυτούς (οι περισσότεροι Θεολόγοι αναπληρωτές ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους,
κάτω από τις πλέον δυσμενείς συνθήκες, για περισσότερα από 10 χρόνια) είναι
ζήτημα επείγον. Η επαγρύπνησή μας μάλιστα καθίσταται διπλά επίκαιρη αυτή την
περίοδο, αφού πέρα από την πλήρωση των θέσεων των αναπληρωτών πρόκειται,
σύμφωνα τουλάχιστον με τις διακηρύξεις του Υπουργείου, να γίνουν και μόνιμοι
διορισμοί. Εάν η Πολιτεία ενδιαφέρεται πραγματικά για την αποτελεσματική
εφαρμογή του Νέου Προγράμματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών θα πρέπει να
επιδείξει τη στοιχειώδη ευαισθησία και να μην αφήσει, για μία ακόμη φορά, τους
Θεολόγους ‘εκτός νυμφώνος’.
Θεωρώ δεδομένη
την ευαισθησία των Μελών του νέου Δ.Σ., όπως και των προηγούμενων Δ.Σ. του
Καιρού απέναντι σε όλα αυτά τα ζητήματα. Τα Προγράμματα Σπουδών εξάλλου, όποια
και αν είναι αυτά, δεν κρίνονται μόνον από τις θεωρητικές τους προδιαγραφές,
αλλά πρωτίστως από την εύρυθμη λειτουργία τους μέσα στη σχολική τάξη.
Με τιμή
Γεώργιος
Γκρίλης
Θεολόγος,
Αναπληρωτής Εκπαιδευτικός
Έχει μεγάλη σημασία ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος ΚΑΙΡΟΣ να συνεχίσει τις παρεμβάσεις του σε αυτό τον τομέα, όπως έχει κάνει και στο παρελθόν. Ο Γιώργος έχει απόλυτο δίκιο σε όλα. Πρέπει να απευθυνθούμε άμεσα στην Πολιτεία με στοιχεία. Θα ήταν χρήσιμο να είχαμε αυτά τα περσινά στοιχεία με αριθμούς, δηλαδή κενά, πότε έγιναν οι προσλήψεις, αν καλύφθηκαν τα κενά κλπ. Και να παρακολουθεί ο ΚΑΙΡΟΣ φέτος στενά με παρεμβάσεις το θέμα. Συνάδελφοι αναπληρωτές μπορούν να βοηθήσουν σε αυτό. Έχει σημασία να διοριστούν θεολόγοι από την αρχή και όχι στους τρίτους διορισμούς. Δεν μπορεί το Υπουργείο να έχει σημαία τα νέα Θρησκευτικά ως σημαντικό έργο και την ίδια ώρα να μην ενδιαφέρει κανέναν αν διδάσκεται το μάθημα και αν αυτοί που το διδάσκουν έχουν επάρκεια και γνωρίζουν θεολογία. Γιατί αυτό είναι που πρέπει να μας ενδιαφέρει πάνω από όλα, γιατί με τη Γ ανάθεση το έχουμε χάσει. Το μάθημα δεν είναι απλώς των θεολόγων, είναι θεολογικό και δεν μπορεί να διδαχθεί επαρκώς από άλλους επιστήμονες. Και σε αυτό η πολεμική των τελευταίων χρόνων, παρόλο που τα νέα ΠΣ του 2017 προήλθαν μετά από διάλογο με την Εκκλησία και αναδείχθηκε τελικά η θεολογική και παιδαγωγική τους βάση, μετά από τόνους λάσπη και παραπληροφόρηση, έχει κάνει πολύ μεγάλο κακό! Όταν κάποιοι άλλοι θεολόγοι κραυγάζουν ότι τα Θρησκευτικά πλέον δεν είναι Ορθόδοξα ή δεν είναι θεολογικό μάθημα ή είναι θρησκειολογικό ή είναι μη θεολογική προσέγγιση, αλλά κοινωνιολογική, ψυχολογική κ.λπ., μετά γιατί να μην το διεκδικούν να το διδάσκουν απόφοιτοι άλλων σχολών και τμημάτων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχει αναλυτικό υπόμνημα στα χέρια του ιεπ, και του κ. Γιαγκαζογλου προσωπικά, που δυστυχώς δεν απαντήθηκε ποτε από το υπουργείο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαραθέσαμε τα στοιχεισ των γ αναθεσεων για την τρέχουσα χρονιά, καθώς και πολύ αναλυτικά τα προγράμματα σπουδών των θεολογικών σχολών και των απαιτήσεων του ΝΠΣ, αλλα και οποίου αναλυτικου προγράμματος για τα θρησκευτικά.
Επίσης κατατέθηκε και στην θεολογική σχολή, και είναι στα χέρια καθηγητων.
Σε περίπτωση που δεν μπορέσει να βρεθεί από αυτές τις πηγές, θα χαρώ να επικοινωνήσουμε για την επαναπροώθηση του στους αρμόδιους (ιεπ, υπουργείο, θεολογικές σχολες) και την υποστήριξη του.
Με εκτιμηση, Μαριαννα Δρέ Λαιζηνού
κάντε κάτι με τις απαλλαγές. Επίσης πολλοί ΔΔΕ κρύβουν τα κενά
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπιβαλλεται η Διδασκαλία του μαθηματος των Θρησκευτικων να γινεται απο αρτια εκπαιδευμένους θεολόγους κ μονο.Το μαθημα πρωτίστως πρεπει να λαβει τη θεση που του αξιζει κ να παψει να θεωρείται απο πολλους ενα μαθημα ανευ αξιας.Ειθε να γινει κατανοητο το αιτημα μας απο τους ανάλογους φορείς.
ΑπάντησηΔιαγραφή